Vlogi/podcasty – przyszłość biznesu online?

Czasy „zmusiły” niektórych przedsiębiorców do przejścia do świata online. Tutaj działania jednak troszkę się różnią od tych typowo offline. Coraz więcej ludzi słucha podcastów, ogląda vlogi. Warto w nie zainwestować swój czas i energię? Są one przyszłością biznesu online? Postaram się w tym wpisie odpowiedzieć na to pytanie, przedstawiając moje subiektywne zdanie na ten temat.

Podcasty

W Polsce zwiększa się popularność podcastów i vlogów. Wg wyników badań, które zostały przeprowadzone na zlecenie Tandem Media, co czwarta osoba, korzystająca z Internetu wybiera podcasty. Jak to wygląda w liczbach? 25% osób słuchających jest w wieku 25-34 lat. Kolejna grupa jest niewiele mniej liczna. Słuchacze w przedziale wiekowym 35-44 lat, stanowią 24% odbiorców podcastów (link do źródła).

W ciągu ostatnich prawie 2 lat, rynek podcastów przeszedł prawdziwy rozkwit. W wyniku pandemii przedsiębiorcy musieli zmienić model działania, przenieśli się do sieci, szukali zupełnie nowych sposobów promocji swoich firm. Podcast jest jednym z przyszłościowych rozwiązań, dzięki któremu możemy osiągnąć nasze cele marketingowe.

Podcasty pełnią różną rolę w życiu słuchaczy: edukacyjną, rozrywkową. Słuchamy podcastów biznesowych, lifestylowych, takich, które nas rozbawiają oraz takich, które mówią o tym co się dzieje na świecie.  Tylko od przedsiębiorcy tak naprawdę zależy jak wykorzysta te możliwości. Ważne, żeby przede wszystkim działać w zgodzie z sobą, przedstawiać treści, które są interesujące i odpowiadają na potrzeby słuchaczy.

Jakie są plusy podcastów? Można słuchać ich „przy okazji”. Nie musimy skupiać naszej uwagi na materiale video, tylko słuchamy, jednocześnie np. biegając, spacerując, gotując obiad. Możemy wybierać odcinki, które chcemy przesłuchać i wrócić do nich wtedy kiedy mamy na to przestrzeń. Coraz więcej osób ulubione audycje odsłuchuje prowadząc samochód, czy jadąc komunikacją miejską. Tak naprawdę, ta forma przekazu dopasowuje się do odbiorcy i jego stylu życia.

A jak to wygląda w przypadku vlogów? Są przyszłością biznesu online? Warto je nagrywać?

Ulubione powiedzenie prawników (i nie tylko :D): to zależy. 😀

Od czego?  Od wielu czynników.  Podcasty jak i Vlogi traktowane są jako tzw. nowe media/ własne media. Zależą one w 100% od ich twórców. Z jednej strony jest to ogromny plus, z drugiej duże obciążenie. Dobrze przemyślane działanie z vlogami, może być genialnym uzupełnieniem (lub nawet działaniem przewodnim) strategii marketingowej i budowaniem marki osobistej.

Nagrywając vlogi, skracamy dystans z naszymi odbiorcami. Stajemy się dla nich „bardziej ludzcy” (jakkolwiek to brzmi 😀 ). Wchodząc z nimi w interakcję poprzez komentarze, może sesje live, pokazując w vlogach wycinki z naszego życia czy to prywatnego czy biznesowego, stajemy się dla nich bliżsi i bardziej dostępni.

Tworząc tego rodzaju treści mamy różne formy przekazywania tego, o czym chcemy powiedzieć. Może to być tylko nasza „gadająca głowa”, możemy dorzucić różnego rodzaju plansze, animacje, wstawki filmowe, zdjęcia itp. żeby urozmaicić materiał. Dzięki temu utrzymamy uwagę widza, nie zanudzimy go suchą treścią. Tak naprawdę ogranicza nas tylko wyobraźnia.

Jak jeszcze można urozmaicić nagrani?

Mogą to być nagrania-monologi, wywiady z gośćmi, rozmowy z większą ilością osób, ale również, tak jak wspomniałam wcześniej, kadry z naszego życia biznesowego czy prywatnego, które zmontowane w fajny sposób przyciągną uwagę widza i spowodują, ze zostanie on na dłużej i będzie czekał z niecierpliwością na dalsze odcinki.

Zarówno podcasty jak i vlogi dają przedsiębiorcy bardzo dużo. Jest to świetny sposób na budowanie marki, pokazujemy siebie jako ekspertów, możemy zrobić redystrybucję treści, stajemy się bardziej rozpoznawalni wśród swoich odbiorców i w świecie online. Jeśli w odcinkach pojawiają się goście, to jest to również reklama – uczestnicy rozmowy na pewno będą oznaczać osobę, z którą nagrywali podcast/vloga. Dzięki temu jesteśmy w stanie dotrzeć do szerszego grona odbiorców.

Vlogi i podcasty są przyszłością biznesu online?

Moim zdaniem zdecydowanie tak! Coraz bardziej będziemy potrzebować treści, które możemy konsumować w biegu, które będą dla nas atrakcyjne wizualnie i które pobudzą nas do działania. Zarówno podcast jak i vlog ma taki potencjał. Tylko od Ciebie zależy, jak to wykorzystasz. Ogranicza Cię jedynie Twoja wyobraźnia 🙂

A jeśli już nagrywasz (lub planujesz zacząć tworzyć takie treści) i potrzebujesz wsparcia, przejdź do zakładki oferta i sprawdź, w jaki sposób mogę Ci pomóc 😉

Podobne wpisy